Tazkirah Maghrib : Adab-Adab Berbicara

March 30, 2013

Sabtu , 30 / 03 / 2013
! Assalamualaikum !
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Nie tazkirah maghrib 1 , wani ingat lepas nie dan seterusnya , InShaaAllah , sebelum maghrib wani nak post 1 tazkirah maghrib . Buat santapan rohani , HEHE .

Wani nak share dengan korang adab-ii berbicara / bercakap . Orang sekarang , suka bercakap ikut sedap mulut saja tanpa memikirkan hati orang lain . Kadang-ii terpacul kata-ii atau perkataan-ii yang tidak baik . Baiklah , dalam islam ada adab-ii berbicara antaranya :-

01 ) Seorang muslim harus berhati-ii agar bercakap hanya pada perkara-ii yang bermanfaat dan menahan diri dalam apa juga keadaan daripada bercakap dengan perkara-ii yang haram . Berdasarkan firman Allah taala dalam Surah Al-Mukminum : 3
" Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia "

02 ) Tidak banyak berbicara walaupun pada perkara harus , kerana boleh jadi yang harus itu akan membawa kepada yang haram atau makruh . Imam tarmizi meriwayatkan daripda Ibnu Umar daripada Rasulullah S.A.W . 
Baginda bersabda :
" janganlah kamu sekalian banyak berbicara pada yang bukan zikruallah Taala , kerana banyak berbicara pada yang bukan zikruallah taala akan membawa kepada keras hati dan orang yang paling jauh daripada Allah S.W.T adalah orang yang hatinya keras "

Saidina Umar R.A berkata :
" Sesiapa yang banyak percakapannya , maka banyaklah salahnya . Orang yang banyak salahnya , maka banyaklah dosanya . Orang yang bnyak dosanya , maka neraka adalah lebih layak baginya "

03 ) Wajib bercakap ketika ada keperluan , khususnya untuk menjelaskan kebenaran melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar .


Sumber : Matan arbain ( Hadith Tematik ) , Imam nawawi .


You Might Also Like

1 comments