Ya Allah . Mengapa aku ?

August 26, 2014

 || Assalamualaikum ||
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani




" Jika tiada ujian dan dugaan , bukanlah kehidupan namanya "

Kenapakah aku di uji ?

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji ? "
( Surah Al-Ankabut : 2 )

Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "
( Surah Al-Ankabut : 3 )


Kenapakah aku tidak dapat apa yang di idam-idam kan ?

Diwajibkan kamu berperang, sedangkan ia yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. "
( Surah Al-BaQarah : 216 )


Kenapa ujian seberat ini ?

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. "
( Surah Al-BaQarah : 286 )


Rasa kecewa ?

" Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. "
( Surah Ali Imran : 139 )

" Apabila kira redha atas sesuatu yang mengecewakan kita , maka percayalah Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tak dijangka "


Rasa sedih ?

" Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. "
( Surah At-Taubah : 40 )


Bagaimana harus aku menghadapinya ?

" Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
( Surah Ali Imran : 200 )

" Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. "
( Surah Al-BaQarah : 45 )


Apa yang aku dapat daripada semua ini ?

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga. "
( Surah At-Taubah : 111 )



Kepada siapa aku berharap ?
" Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai 'Arasy yang besar.
( Surah At-Taubah : 129 )


Aku sudah tidak dapat bertahan lagi ?

" Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat. "
( Surah Al-Hijr : 56 )

Tanpa kita sedari kita sudah mempersoalkan kuasa Tuhan , padahal kita hanyalah hambaNya . Hamba tidak berhak menyoal , sebaliknya akan disoal . Namun , itulah kelemahan manusia . Kita sering alpa dan terlupa .

Paling malang , manusia kerap terlupa dirinya hamba . Terutama ketika diuji . Sebab itu Allah mengajar kita kalimah 'istirja' setiap kali diuji .

ان لله و إن اليه راجعون



|| Terima kasih , Fi Hifzillah . Ilal LiQa'  ||


You Might Also Like

4 comments

  1. Bila Allah menguji kita, Dia mahu kita makin dekat denganNya.. hanya kepadaNya tempat kita untuk memohon dan meminta pertolongan..

    ReplyDelete
  2. as salam. sy byk kali diduga dlm kehidupan ini. namun sy pasrah krna setiap ujian pasti akan dtg dgn rezeki pd kemudian hari. abah zuki follows this blog. no 1060. tq.

    ReplyDelete
  3. Salam ukhwah, singgah sini jalan-jalan blogwalking dari segmen Nak URL Blog #10 by mialiana.. salam perkenalan, salam ceria dari MyCherita

    ReplyDelete