Babai Kedai Buku .

September 03, 2014

 || Assalamualaikum ||
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani



Tamat sudah wani berkerja di sebuah kedai buku . Wani bekerja di situ tak lama , hanya sebulan lebih saja . Yela , kerja sementara waktu sebab cuti semester . Bulan 9 nie dah masuk sambung belajar balik untuk semester lima (5) .

Kawan wani kata kerja kedai buku tak ada life , bagaimana dengan pendapat korang ? Haha . Bagi pendapat wani , ada betul nya jugak , kedai buku tak selalu ada orang datang , kemudian bosan pun ada jugak sebab tak tahu nak buat apa , kalau henset tu ada internet mungkin akan leka dengan internet saja . Takpela , mungkin waktu cuti semester ini rezeki wani dekat kedai buku nie .

Kerja kedai buku pun ada pengalaman nya jugak , tak kira kerja apa-ii pun pasti ada pengalaman . Wani punya pengalaman ? Haha .

. Berjumpa dengan orang yang bermacam-macam ragam , lagi-ii kanak kanak .
 . Berjumpa dengan cina si penipu T.T
 . Dapat kenal dengan jiran kedai kanan kiri dan yang sebelah sebelahnya .
 . Tengok ada bermacam macam buku .
 . Berbuka puasa di kedai .
 . Bila tak ada duit pecah kena pergi kedai mana-ii minta tukar duit pecah 
( Kedaisebelahje )
 . Tiba tiba terjadi seorang yang peramah .
 . Kena angkat zink yang tersekat sekat ( berat ) tiap-ii hari . *bukanangkatberat
 . Dapat tazkirah percuma .
 . Tahu letak harga bila orang minta tawar menawar .
 . Hari hari akan ada orang minta tawar menawar -,-'
 . Kekadang hari jumaat pasti akan ada orang datang minta sedekah dari pusat mana-ii.
 . Curi curi baca buku dekat kedai tu .
 . Bila wani nak beli barang dalam tu , terasa ragu-ii , nak beli harga tetap atau harga tawar menawar , haha . Kesudahannya tak berani nak letak harga tawar , beli dengan harga tetap .
 . Terbagi harga yang terlalu murah dekat beberapa pelanggan . *taktahuhargamasatu
 . Baru tahu yang kopiah atau songkok lelaki ada saiz 1/2 , 3/4 , 1/4 , dan lain-ii per .
 . Pulang malam tiap-ii hari start daripada bulan puasa sampai hari terakhir kerja .
 . Dapat baca beberapa buah kitab hadis .
 . Paling suka bila buku baru sampai , haha . Tak tahu kenapa .
 . Wani dah tahu macam mana nak guna penembak harga dan cara nak masukkan penggulung harga dalam penembak harga tu .
 . Dan yang terakhir mungkin , dapat berjumpa dengan seorang pakcik .

Tak semuanya indah , dan tak semuanya pahit . Apa yang terjadi itu adalah pengajaran hidup . Terasa di kedai buku ini lah yang dunia itu luas . Allah ciptakan hambaNya berbagai rupa , berbagai perangai , berbagai pasangan , berbagai kemampuan . Dari situ kita akan belajar sesuatu tentang kehidupan . 


|| Terima kasih , Fi Hifzillah . Ilal LiQa'  ||


You Might Also Like

1 comments

  1. masa kerja dulu,part tukar duit yg best..ehhe

    ReplyDelete