Jom Jalan Jalan Di Negeri Perlis .

March 27, 2018

|| Assalamualaikum ||
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Image result for perlis

Lamanya tak update blog sampai rasa tak tahu nak mulakan macam mana , hehe . Dah ada kerja sementara ini agak sibuk sikit nak update blog .

Rasanya belum terlambat lagi wani nak cerita mengenai cuti tahun lepas bulan 12 yang wani pergi bersama keluarga . Alhamdulillah , perjalanan dipermudahkan pergi Perlis dan Langkawi .

Kalau dengar cerita orang pergi bercuti , jarang dengar orang bercuti di Perlis . Selalunya di Johor , Terengganu , Pahang , Perak dan beberapa negeri yang popular dengan banyaknya tempat menarik . Tapi negeri Perlis jarang kita dengar , kalau dengar pun orang kata pergi Padang Besar , area negeri Perlis .

Baik , disini wani akan ceritkan serba sedikit mengenai Perlis yang anda kena tahu dan lepas ini boleh bercuti di negeri Perlis . Seperti tempat menarik , hotel di Perlis , makanan yang sedap dan macam macam lagi .

Perlis adalah sebuah negeri yang terkecil dan paling tenang di Malaysia . Perlis sebenarnya berada dibawahan Raja Thailand sehingga Sultan Kedah mengambil alih . Ia kemudiannya dibentangkan secara ringkas kepada peraturan Siamase semasa perang sebelum diserahkan kepada British dan akhirnya , Perlis menjadi sebahagian daripada Malaysia pada Hari Kemerdekaan . Sedikit bandar yang masih tenang sehingga ke hari ini , Perlis masih mengekalkan daya tarikan dunia lama dengan pembangunan yang sangat minimum .


Tempat menarik di Negeri Perlis

Gua Kelam - Salah satu gua yang paling tersendiri di Malaysia dengan gua batu kapur yang panjangnya 370 meter berhampiran bandar kecil Kaki Bukit (yang dikatakan 'bukit kaki') dan dikenali sebagai Gua Kegelapan . Taman Rekreasi Gua Kelam sangat terkenal dengan 'gua berjalan' yang mempesonakan di mana anda boleh memasuki dari satu hujung gua dan keluar di lokasi yang berbeza .


Muzium Kota Kayang - Sebuah muzium yang menjejakkan kaki ke sejarah Kesultanan Kedah yang mempunyai kaitan dengan bagaimana negeri Perlis dibentuk. Perkara yang boleh didapati di sini termasuk wang, artifak, senjata dan beberapa perhiasan .



Kuala Perlis - Sebuah pekan kecil yang memegang salah satu pintu masuk ke Pulau Langkawi. Merendam dan meneroka kehidupan yang berlangsung di kampung nelayan kecil ini dan pelbagai makanan laut yang mengagumkan .



Padang Besar - Terletak di sempadan Malaysia-Thailand, bandar yang sibuk ini adalah untuk semua orang-orang kedai di luar sana yang hanya suka sedikit tawar-menawar. Cari sejumlah besar kedai bebas cukai dan pelbagai pakaian, cenderahati dan artifak yang dijual .



Taman Negeri Perlis - Di sinilah rizab hutan Mata Ayer dan Wang Mu . Taman ini juga kaya dengan tumbuh-tumbuhan , pokok-pokok , gua-gua yang luas dan sungai . Bukan itu sahaja , ia adalah satu-satunya tempat di Malaysia di mana makhluk tunggul-tunggul dapat dijumpai .




Menarikkan ? Dah seronok berjalan di negeri Perlis , mesti kita nak berehat kan ? Jadi wani akan perkenalkan beberapa hotel yang terbaik di negeri Perlis untuk pilihan penginapan keluarga anda . Dibawah adalah senarai untuk hotel di Perlis .

Hotel Seri Malaysia Kangar - Adalah pilihan yang sempurna untuk anda yang ingin melihat suasana atau keadaaan negeri Perlis . Terletak betul-betul di pusat bandar, para tetamu dapat menikmati tarikan dan aktiviti di bandar Kangar . Tetamu yang datang ke hotel ini boleh melihat tarikan utama di bandar ini seperti : Arulmigu Arumugaswamy Dhevasthanam , Remidis Clinic , The Store at Pusat Bandar Kangar.



Putra Brasmana Hotel - Putra Brasmana Hotel terletak di lokasi strategik di Kuala Perlis . Salah satu kawasan yang paling popular di bandar tersebut . Dari sini , tetamu boleh menikmati tempat dan kemudahan yang menarik seperti Muzium Kota Kayang, Masjid Al Hussein, Komalaut Seafood Complex, dan Terminal Feri Kuala Perlis.



Putra Putri Lodge – Ia dibina pada bulan Disember, Putra Putri Lodge dibina untuk memperbaiki landskap Repoh dengan menaikkan bangunan yang berusia 35 tahun secara menyeluruh dan memberi pilihan alternatif kepada para pengunjung untuk mendapatkan penginapan yang berpatutan dan selesa. Nama "Putra Putri" diperolehi dari para pendatang yang terletak di Taman Putra Putri, sebidang tanah yang dimiliki oleh Raja Perlis.



Putra Regency Hotel – Adalah satu hotel yang menawarkan penginapan yang selesa dan santai di negeri utara Malaysia . Hotel tersebut merupakan antara pilihan utama untuk penginapan, fungsi perniagaan, jamuan dan santapan . Ia juga menawarkan beberapa tempat rekreasi seperti kolam renang .




Selain daripada tempat menarik dan hotel menarik di perlis , sudah tertentu terdapat makanan yang terkenal dan sedap di Perlis . Tidak ketinggalan , negeri Perlis juga terdapat makanan yang sedap dan terkenal yang boleh kita santap seisi keluarga .

Antara makanan yang terkenal di Perlis ialah :-

Medan Ikan Bakar – Ia sebuah gerai kecil yang menawarkan Ikan Bakar yang paling terkenal di bandar Perlis . Ikan ini diasingkan dan dibakar di atas arang dan dipenuhi dengan limau dan direndam dalam sos cili yang khas dibuat oleh mereka sendiri .



Pekasam – Kebiasanya pekasam dibuat dari ikan seperti Puyu , Haruan , Sepat , dan Tilapia dan juga udang . Ia dibuat daripada penanaman makanan laut dengan garam, serbuk beras goreng, asam jawa dan gula melaka dan biasanya pekasam dimakan bersama nasi .



Laksa Kuala Perlis – Tidak ketinggalan , Perlis juga mempunyai Laksa tersendiri . Makanan sedap ini mesti ada di Perlis . Lobster , yang diperbuat daripada tepung beras kemudian diisi dengan kuah yang dibuat daripada ikan rebus dan rempah-rempah lain .




Wahh ! Banyakkan tempat yang menarik dan hotel di perlis . Agak agak ada lagi tak alasan tak nak bercuti di perlis sebab tak ada tempat menarik ? Hehe . Tiada alasan lagi . Faham , nak bercuti ini bukan senang seperti bercakap “ Jom la pergi Perlis “ , “ Eh ! Pergi perlis nak ? Jom “ . Faham faham semuanya memerlukan fulus iaitu duit . Tak mengapa , pelahan pelahan rancang perjalanan , kewangan dan percutian anda . Sekarang nak pergi Perlis macam macam pengangkutan awam boleh guna , kalau tak nak pandu sendiri .

Kereta Api - Dari Kuala Lumpur dan Butterworth , pengunjung boleh ke Perlis melalui KTM Senandung Langkawi yang akan berhenti sama ada di Arau atau di Padang Besar Thai-Malaysia . Nak guna ETS pun boleh dari Kuala Lumpur , naik ETS masa perjalanan lebih pendek daripada naik KTM . Mana mana pun boleh mengikut keselesaan anda .



Anda rasa tak nak naik kereta api , sebab takut sakit pinggang ? Yela , dalam ktm kena duduk je sepanjang perjalanan . Kalau nak berjalan , nak kemana sangat dalam KTM itu selain pergi tandas dan kafe . Anda juga mempunyai pilihan lain , iaitu anda boleh menaiki bas .

Bas - Terdapat dua pembekal perkhidmatan bas berbeza yang menawarkan perjalanan dari KL terus ke Kangar setiap hari , Express National and Express PPMP. Manakala dari Butterworth , Ebban Express sahaja beroperasi setiap hari ke Perlis . Sekurangnya , naik bas akan berhenti RNR , jadi nak jalan jalan sebenar dekat RNR itu pun boleh mengikut tempoh yang diberi oleh pemandu . Jangan sampai tertinggal bas pula yee (:




Sekiranya anda tidak mahu menaiki pengangkutan awam , wajib lah anda sendiri yang pandu kereta menuju ke Perlis . Tidak mengapa , pilihan atas diri masing masing . Ermmm , mesti pelik kenapa Kapal Terbang tidak tersenarai ? Boleh juga kalau anda sekeluarga nak naik kapal terbang , lagi cepat sampai , tetapi tiada penerbangan ke Perlis terus , anda perlu turun ke Alor Setar , Kedah . Kemudian naik bas atau teksi . Anggaran masa dalam 45minit ke Kangar .

Jadi begitulah serba sedikit mengenai negeri Perlis yang dapat wani kongsikan dengan anda . Sekiranya anda inginkan maklumat yang lebih lanjut mengenai tempat menarik , hotel atau makanan terkenal di Perlis boleh terus ke website UNSEEN MALAYSIAPERLIS

Selamat bercuti di Negeri Perlis .




|| Terima Kasih , Fi Hifzillah . Ilal LiQa' ||




You Might Also Like

5 comments

  1. Muzium Kota Kayang jer tak pernah pergi
    hehehe

    ReplyDelete
  2. wahhh bestnyaaa.. terus rse nak ke sana :)

    ReplyDelete
  3. wahhh, banyak tempat menarik di Perlis. pernah dulu pergi sana..

    ReplyDelete
  4. Lama tak ke perlis. Macam-macam dah ada sekarang ni.

    Jemput join giveaway CN >> http://www.cekgunorazimah.com/2018/04/giveaway-doudoumy-x-cekgunorazimah.html

    ReplyDelete
  5. Uish.. ikan pekasam.. jual macam tu je ye.. tq share.. walaupun pernah sampai perlis, tak tahu pula ada jual pekasam camnie..

    ReplyDelete